Competetive Intelligence Gathering क्या है?

Competitive Intelligence Gathering क्या है? - प्रतिस्पर्धात्मक खुफिया जानकारी इंटरनेट जैसे संसाधनों से अपने प्रतिस्पर्धियों के बारे में जानकारी को पहचानने, इकट्ठा करने, विश्लेषण करने, सत्यापित करने और उपयोग करने की प्रक्रिया है।


 

Competitive Intelligence गैर-हस्तक्षेप करने वाली और सूक्ष्म प्रकृति की होती है।

यह हैकिंग या औद्योगिक जासूसी के माध्यम से की गई प्रत्यक्ष बौद्धिक संपदा की चोरी की तुलना में गैर-हस्तक्षेप और सूक्ष्म प्रकृति का है। यह बाहरी व्यावसायिक वातावरण पर ध्यान केंद्रित करता है। इस पद्धति में, पेशेवर जानकारी को गुप्त रूप से इकट्ठा करने के बजाय नैतिक और कानूनी रूप से इकट्ठा करते हैं।

Competitive Intelligence यह निर्धारित करने में मदद करती है:

  • प्रतियोगी क्या कर रहे हैं। 
  • प्रतियोगी अपने उत्पादों और सेवाओं की स्थिति कैसे बना रहे हैं।  

कंपनियां प्रतिस्पर्धी खुफिया जानकारी या तो लोगों को जानकारी खोजने के लिए नियुक्त करके या वाणिज्यिक डेटाबेस सेवा का उपयोग करके करती हैं, जो लागत में कम हो सकती है।

Sources of Competitive Intelligence 

 प्रत्यक्ष या अप्रत्यक्ष दृष्टिकोण का उपयोग करके प्रतिस्पर्धी खुफिया जानकारी एकत्र की जा सकती है। 

  • Direct Approach - Direct Approach प्रतिस्पर्धी खुफिया जानकारी एकत्र करने के लिए प्राथमिक स्रोत के रूप में कार्य करता है। प्रत्यक्ष दृष्टिकोण तकनीकों में ट्रेड शो, सोशल इंजीनियरिंग कर्मचारियों और ग्राहकों आदि से जानकारी एकत्र करना शामिल है। 
  • Indirect Approach - Indirect Approach के माध्यम से, ऑनलाइन संसाधनों का उपयोग करके प्रतिस्पर्धियों के बारे में जानकारी एकत्र की जाती है। अप्रत्यक्ष दृष्टिकोण तकनीकों में शामिल हैं:
  • कंपनी की वेबसाइट और रोजगार विज्ञापन 
  • खोज इंजन, इंटरनेट और ऑनलाइन डेटाबेस 
  • प्रेस विज्ञप्ति और वार्षिक रिपोर्ट 
  • व्यापार पत्रिकाओं, सम्मेलनों, और समाचार पत्रों 
  • पेटेंट और ट्रेडमार्क 
  • उत्पाद कैटलॉग और खुदरा आउटलेट। 
  • विश्लेषक और नियामक रिपोर्ट 
  • ग्राहक और वेनोड्र साक्षात्कार 
  • एजेंट, वितरक और आपूर्तिकर्ता 
  • उद्योग-विशिष्ट ब्लॉग और प्रकाशन।

Competitive Intelligence - यह कंपनी कब शुरू हुई? यह कैसे विकसित हुआ?

प्रतिस्पर्धी दस्तावेजों और अभिलेखों को इकट्ठा करने से उत्पादकता और लाभप्रदता में सुधार करने में मदद मिलती है जो बदले में कंपनी के विकास को प्रोत्साहित करती है। यह निम्नलिखित के उत्तर निर्धारित करने में मदद करता है:

यह कब शुरू हुआ? - कॉम्पिटिटिव इंटेलिजेंस के माध्यम से, कंपनियां किसी विशेष कंपनी का इतिहास, जैसे कि उसकी स्थापना तिथि, एकत्र कर सकती हैं। कभी-कभी, वे महत्वपूर्ण जानकारी एकत्र करते हैं जो अक्सर दूसरों के लिए उपलब्ध नहीं होती है।

यह कैसे विकसित हुआ? - कंपनी द्वारा उपयोग की जाने वाली विभिन्न रणनीतियाँ क्या हैं? विकास खुफिया में विज्ञापन रणनीतियों, ग्राहक संबंध प्रबंधन आदि शामिल हो सकते हैं।

इसका नेतृत्व कौन करता है? - यह जानकारी कंपनी को प्रतिस्पर्धी के निर्णय निर्माताओं के बारे में जानने में मदद करती है।

जहां यह स्थित है? - प्रतिस्पर्धी खुफिया में कंपनी का स्थान और विभिन्न शाखाओं और उनके संचालन से संबंधित जानकारी भी शामिल है।

हैकिंग रणनीति बनाने के लिए हमलावर प्रतिस्पर्धी खुफिया जानकारी के माध्यम से एकत्रित जानकारी का उपयोग कर सकते हैं।

सूचना संसाधन साइटे

सूचना संसाधन साइटें जो प्रतिस्पर्धी बुद्धि हासिल करने में मदद करती हैं उनमें शामिल हैं:


EDGAR Database

Source : https://www.sec.gov/edgar.shtml

EDGAR, the Electronic Data Gathering, Analysis, and Retrieval system, performs automated collection, validation, indexing, acceptance, and forwarding of submissions by companies and others who are required by law to file with U.S Securities and Exchange Commision (‘SEC’). Its primary purpose is to incrase the efficiency and faimess of the securities market for the benefit of investors, corporations and the economy by accelerating the receipt, acceptance, dissemination, and analysis of time-sensitive corporate informaton filled with the agency.

Hoovers

Source: http://www.hoovers.com/about-us.html

Hoovers is a business research company that provides complete details about companies and industries all over the world. Hoovers provides patented business-related information through the internet, data feeds, wireless devices, and co-branding agreements with other online services. It gives complete information about the organizations, industries, and people that drive the economy.

LexisNexis

Source: https://www.lexisnexis.com

LexisNexis provides content-enabled workflow solutions designed specifically for professionals in the legal, risk management, corporate, government, law enforcement, accounting, and academic markets. it maintains an electronic database of legal and public-records related information. it enables customers to access documents and records of legal, news, and business sources.

Competitive Intelligence - कंपनी की योजनाएं क्या हैं?

MarketWatch

Source: https://www.marketwatch.com

MarketWatch tracks the pulse of markets for engaged investors. The site is an innovator in business news, personal finance information, real-time commentary, and investment tools and data, with journalists generating headlines, videos, and market briefs.

The Wall Street Transcript

Source: https://www.twst.com

The Wall Street Transcript is a website as well as a paid subscription publication that publishes industry reports. It expresses the views of money managers and equity analysts of different industry sectors. The site also publishes interviews with CEOs of companies.

Alexa

Source: https://www.alexa.com

Alexa is a great tool to dig deep into the analytics of other companies. It allow users to :

  • Discover influencer outreach opportunities by uncovering sites that link to your competitors using Competitors Backlink Checker.
  • Benchmark and track your company’s performance relative to your competitors using Competitive Intelligence Tools.

Euromonitor

Source: https://www.euromonitor.com

Euromonitor provides strategy research for consumer markets. It publishes reports on industries, consumers, and demographics. It provides market research and surveys focused on the organization’s needs.

Competitive Intelligence - कंपनी के बारे में विशेषज्ञ की राय क्या कहती है

SEMRush

Source: https://www.semrush.com

SEMRush is a competitive keyword research tool. It can provide a list of google keywords and Adwords for any site, as well as a competitor list in the organic and paid google search results. It enables an approach for gaining in-depth knowledge about what competitors are advertising and their budget allocation to specific Internet marketing tactics.

Copernic Tracker

Source: https://www.copernic.com

Copernic Tracker is website tracking software. It looks for new content on Web pages and when it detecs a change, it notifies the user by email, including a copy of the Web page with the changes highlighted, or by displaying a desktop alert. Copernic Tracker helps to track online forums and social media, auctions, news sites, product updates, new job notices, competitors web sites and so on.

AttentionMeter

Source: http://www.attentionmeter.com

Attention Meter is a tool used for comparing websites(traffic) by Using Alexa, complete, CrunchBase, and Quantcast. It gives a snapshot or traffic data as well as graphs from Alexa, Complete, CrunchBase, and Quantcast for the specified websites.

लक्ष्य कंपनी के वेबसाइट यातायात की निगरानी

हमलावर संवेदनशील जानकारी एकत्र करने के लिए वेब-स्टेट, एलेक्सा और मोनिटिस जैसे उपकरणों का उपयोग करके लक्षित कंपनी की वेबसाइट यातायात की निगरानी कर सकते हैं। ये उपकरण लक्ष्य के ग्राहक आधार के बारे में जानकारी एकत्र करने में मदद करते हैं जो हमलावरों को ग्राहक के रूप में छिपाने और लक्ष्य पर सोशल इंजीनियरिंग हमले शुरू करने में मदद करते हैं।

एकत्र की गई जानकारी में शामिल हैं:

  • Total Visitors – Tools such as Clicky (https://clicky.com) find the total number of visitors browsing the target website.
  • Page Views – Tools such as Opentracker (https://www.opentracker.net) monitor the total number of pages viewed by the users along with the time stamps and the status of the user on a particular web page (whether the webpage is still active or closed.)
  • Bounce rate – Tools such as Google Analytics (https://analytics.google.com) measure the bounce rate of the target company’s website.
  • Live Visitors map – Tools such as Web-stat (http://www.web-stat.com) track the geographical location of the users visiting the company’s website.
  • Site Ranking – Tools such as Alexa (https://www.alexa.com) track a company’s rank on the web.
  • Audience geography – Tools such as Alexa track company’s customers location on the globe.

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